De kern van de SWOT analyse is het confronteren van de kansen en bedreigingen, met de sterktes en zwaktes in een zogenaamde Confrontatiematrix®.
In bijgevoegd schema wordt de opbouw van de SWOT analyse weergegeven. Het zoeken naar elkaar versterkende zaken is waar u in uw strategie op zult moeten inspelen. Voor het maken van een SWOT analyse zullen we dus eerst de interne analyse (sterktes en zwaktes) en de externe analyse (kansen en bedreigingen) moeten maken. Dit is inclusief de analse van de financiele positie aan de hand van zaken als solvabiliteit, liquiditeit en rentabiliteit van uw bedrijf. De elementen of conclusies die uit de interne en externe analyse volgen, zetten we in een Confrontatiematrix® tegenover elkaar. Op basis van de conclusies uit deze matrix, bepalen we na clustering de belangrijkste, strategische issues voor uw bedrijf, maar ook de commerciele, marketing acties voor uw bedrijf. De clustering van speerpunten vindt plaats in de volgende 4 groepen: aanvallen, verdedigen, transformeren of zelfs terugtrekken uit betrokken markt.
Voor meer informatie www.salesgids.com of info@salesgids.com voor SWOT analyse en Marktbewerkingsplan.